torsdag 4 mars 2010

Varför distans?

Idag var det än en gång distans som gällde. Det bidde 5 h 20 min med Darvell, Nilsson, Tommy och Bleckur. Försökte att hålla oss ifrån bergen, men några ordentliga stigningar gick inte att undvika.

Varför kör jag då så mycket distans som jag gör här nere? En anledning är att väl hemma i Sverige kommer vädret vara drastiskt sämre och därför kommer motivationen för långpass inte vara så hög.
Här nere fungerar även tävlingarna som mycket bra kvalitativ träning.

Distans kör man för att förbättra fettförbränningen. Desto bättre kroppen är på att förbränna fett desto mindre kolhydrater gör den av med. Förråden med kolhydrater är begränsade och räcker i stort sätt bara 1 h vid maximal ansträngning. Fettet räcker mycket längre och varje gram fett innehåller lite mer än dubbelt så mycket kalorier som kolhydrater.

Distansträningen ökar även antalet mitokondrier som gör att man kan få ut mer syresatt blod i musklerna. Viktigt vid konditonsidrotter.

Ser det sedan ut så här på distanspassen är det inte svårt att motivera alla timmar i sadeln.

Ikväll verkar det som om de andra svenskarna som bor i en by några mil från Larnaka kommer på besök. Då ska vi visa dem var vi stadsbor sitter och fikar efter passen.

3 kommentarer:

  1. Underbart, men vi hemma i Sverige får allt fortsätta att drömma ett tag till. Härligt att se att du har det bra och tack för alla grymma bilder, de inspirerar verkligen.

    SvaraRadera
  2. Fint att ni lyckas locka in eremiterna till stan ;)
    Kan jag få efterlysa lite fler bilder till de annars så underhållande och regelbundna inläggen?

    SvaraRadera
  3. Andreas: Kul att jag kan inspirera, det inspirerar mig att försöka skriva ännu bättre!

    Oscar: Jag ska ta med mig kameran på de kommande passen! Visserligen är jag en tokigt dålig fotograf, men om jag tar 100 bilder borde nån bli bra :p

    SvaraRadera