måndag 15 mars 2010

Äntligen måndag

Jag erkänner. Jag tränade inte i förmiddags. Kroppen är sliten sen Cypernlägret och även sen ganska hård träning i förra veckan. Men nu smäller det, spinning!

Spinning anser jag är en mycket bra träningsform. Man blir lite mer peppad när man sitter med fler likasinnade. Jag brukar inte helt och hållet följa ledarens instruktioner. Bland annat har jag högre kadens för att få en bättre konditionsträning. I övrigt brukar jag köra passen som naturliga intervaller, hårt under låtarna och lite vila emellan. Brukar bli 3-4 min hårt med 30 sek vila.

Spinning förbrukar i första hand kolhydrater. Men även fett då de kurvorna följer varandra, men med fettförbrukningen under kolhydratkurvan, upp till en viss intensitet där man till slut går in på att bara förbruka kolhydrater.
Däremot kallar man inte spinning för fettförbränningsträning. Då ska man ligga på en lägre intensitet och under en längre tid. Men har du 1 h på dig och vill förbruka så mycket fett som möjligt ska du köra hårt.

Dessutom läste jag på nån inte helt tillförlitlig sida att fettförbränning ökar sexlusten. Hur tusan man nu kan forska fram ett samband där.

Men men, nu ska jag som sagt i alla fall köra spinning! Ingen forskning på spinning kontra sexlust vad jag känner till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar