fredag 16 april 2010

Lättning med Ti och Al


Nu har jag fått ditt alla de rätta skruvarna på cykeln. Stål är utbytt mot titan och aluminium. Sparar gram det. Jag kan förstå att ni som inte tävlar i cykel har svårt att fatta varför man byter ut skruvarna på sin cykel. Men i slutändan räknas alla sparade gram. Gunde Svan filade på sina stålspetsar på sina skidstavar så att han skulle spara nåt gram där. Han räknade ut att han sparade kraft på detta sätt då han under en tävling lyfte stavarna väldigt många gånger. Man måste alltid tänka hur man ska göra allt optimalt.

I helgen hoppas jag mina ben är optimala för nu är det dags för premiären av den tyska cupen. Idag åker vi till Münsingen som ligger söder om Stuttgart. Jag tar med det mobila bredbandet så ska jag ge er rapporter under helgen. Först ut är Matthias sprint på lördagen.

5 kommentarer:

  1. Hur mycket sparade du i vikt då?

    SvaraRadera
  2. Vi tror på dig Anders. Kör hårt!!!

    SvaraRadera
  3. Lycka till nu i helgen.
    mv. på allmän begäran

    SvaraRadera
  4. Trevligt, inte nylon någonstans då? ;) Finaste lättningen att gå ifrån stål till nylon, nästan lika lätt som utan skruv.

    Kör hårt i helgen, hjälper inte det så vrid högerhanden framåt och vänsterhanden bakåt :)

    SvaraRadera
  5. Oscar: Helt ärligt vet jag inte, men skulle gissa på ca 2 kg :p
    Andreas o Anonym: Tackar mjukost! Jag ska göra mitt värsta!
    Jonas: Nylon känns sådär pålitligt... Annars verkar ditt köra-fort-tips vara värdefullt :p

    SvaraRadera