söndag 18 juli 2010

Tack och adjö

Jag har cyklat i 16 år och 1 månad. Jag har varit helt övertygad om att jag kunde bli bäst i världen under 15 år och 10 månader. Därför väljer jag nu att avsluta min karriär.

Jag har diskuterat med mitt lag Team Firebike-Drössiger och kommit fram till att vi från och med idag bryter vårt kontrakt. Mitt avslut har absolut ingenting med mitt lag att göra, de har alltid ställt upp till 100% och backat mig i alla situationer. Verkligen ett stort tack till teamet och alla i Tyskland som hjälpt mig på vägen! Vielen dank!

Jag vill också tacka alla här i Sverige som trott på mig, utan er hade jag aldrig kommit så långt som jag ändå gjorde. Ni har varit fantastiska och den perioden av mitt liv som nu är slut kommer jag alltid att minnas med glädje i hjärtat! Jag har fått uppleva så otroligt mycket genom mitt cyklande, erfarenheter som jag nu tar med mig i mitt fortsatta liv.

Jag kommer aldrig kunna sluta träna, men numera kommer det bli blandad kompott. Ska till och börja med plocka fram löparskorna för att kunna ge mig ut och skena igen. Kommer garanterat bli halvmaror, helmaror och Lidingöloppet. Dock inte sagt när än så länge.

Nu framöver kommer jag jobba på Team Sportia i Jönköping. Passar bra då sport har varit och fortfarande till viss del kommer vara mitt liv. Har redan jobbat en del där och jag trivs som fisken i vattnet!

Vad som sedan händer i mitt liv är inte planerat ännu. Kanske startar jag upp ett eget företag inom kost- och näringslära samt idrotts- och motionslära (om det nu finns något som heter motionslära...).

Var kommer jag bo då? Jag blir nog kvar i Jönköping då jag verkligen trivs här, har alla mina vänner omkring mig och det känns verkligen som mitt hem. Alla som vill är alltid välkomna för ett besök så ska jag visa er varför Jönköping är den bästa staden att cykla i!

Min blogg kommer även fortsättningsvis att finnas kvar, men med nytt namn då "Livet som proffs" är väldigt felaktigt just nu. Jag kommer skriva om min egen träning med inriktning mot löpar- och triathlontävlingar. Mitt stora mål är att delta i Iron Man på Hawaii, och räkna inte med att jag där nöjer mig med att bara genomföra, min tävlingsinstinkt kommer jag nog aldrig bli av med. Jag kommer även bjuda på tränings- och kosttips då jag numera inte måste hemlighålla delar av min träning.

När denna bilden togs korsade jag mållinjen i mitt sista lopp som cykelproffs. Jag kände lite tomhet, men mest var det bara en helt igenom skön känsla. Jag har gjort rätt val.

Återigen ett stort TACK till alla er som trott på mig! Jag är ödmjuk inför er uppbackning!
Mina två närmsta vänner Micke Carlsson och Magnus Danielsson har aldrig tvekat en tum på mig, ni är bäst grabbar!
Finns även en speciell person som stöttat mig genom mitt beslut den sista tiden och peppat mig inför framtiden, tack.

Avslutningsvis vill jag även rikta ett megastort TACK till mina världsbästa föräldrar som låter mig göra precis som jag vill, bara jag själv mår bra! Det känns otroligt bra ska ni veta.

Syns på bloggen, i skogen, i löparspåret eller på Team Sportia framöver!

Sometimes goodbye is a second chance.

Alla bilder tagna av Magnus Danielsson.

PS. Nä Oskar, jag glömde inte dig, tack för ditt stöd lillbrorsan! ;)

13 kommentarer:

  1. haha va lite orolig där att du hade glömt bort mig ;) även om jag mer försökt få dig att dricka jaeger dagen innan tävling så har jag alltid trott på dig.. däremot testa du aldrig min teori, kanske skulle vara en världshit ;);)
    ses imorn

    /Double O

    SvaraRadera
  2. Åh, tråkigt men ändå förståligt. Hoppas ditt nya liv kommer gå riktigt bra och att sladdpassen får lite mer human fart ;)

    SvaraRadera
  3. STORT lycka till med vad du än tar dig för i framtiden:-)) och tack för alla spännande och nagelbitande cykelstunder du givit oss! Idag är första dagen på resten av ditt liv! Lev det fullt ut! Kramar mop

    SvaraRadera
  4. Oj,tråkigt för oss som cyklar, trevligt för dem som får ha dig på sin arbetsplats. Lycka till med allt, hoppas vi ses, med eller utan cykl.
    Tänk på att du som är så ung alltid har möjlihet till comeback :)
    /kram Åsa

    SvaraRadera
  5. Lycka till med vad du nu än ger dig in på! :) // Jesper.

    SvaraRadera
  6. Välkommen till den andra sidan! :)

    SvaraRadera
  7. Tack för alla cykelpass och stort lycka till framöver! :-)

    SvaraRadera
  8. Lycka till med ditt "nya" liv! Du har varit en stor cyklist och är en kanonbra snubbe! /Thomas Ljung

    SvaraRadera
  9. Tråkigt att höra om ditt beslut, men glädjande att du fortsätter fatta viktiga beslut så du inte står o stampar. Du är en grym cyklist, men framförallt en grymt skön person... -Nej inte skön på det viset ditt pervo ;) Skämt åsido. Ser fram emot att köra lite triathlon eller liknande ihop om jag kan få snurr i min gamla kropp. Annars kan vi alltid äta pasta med extra bearnaise :) // Din gode vän i landet 08, Järfälla

    SvaraRadera
  10. Tråkigt att en till försvinner från cykelbannorna.. men du har slitit på bra länge, lycka till framöver!!
    Syns :)

    SvaraRadera
  11. Lycka till med de nya målen Anders!

    Nästa gång jag är i Jönköping så vill jag verkligen se lite mer av stigarna där runt. Och så en fika på La Gott såklart ;)
    Hör av dig när du är i Falun så fixar jag ihop något liknande!

    SvaraRadera
  12. Det har säkert varit ett svårt beslut att fatta. Trots allt tror jag nog att du har gjort ett klokt val. Lycka Till med framtiden. Livet blir rikt genom eftarenheter! / Claes-Georg

    SvaraRadera