söndag 25 november 2012

Brev från kolonien

Om vi sammanfattar Spanien-lägret i lite siffror (statistik ljuger aldrig), kommer jag fram till följande:

5 träningsdagar.
5 distanspass på vardera ca 5 h.
Varav 2 distanspass med inslag av backtävling (King Of The Mountain), första 23 min, andra 41 min.

Ungefärlig puls under distanspassen; 135 slag/min.

Så. Där är siffrorna. Inte lika detaljerat som förr i tiden, men lite av tanken med den här återkomsten är att inte göra mer än nödvändigt. Jag behöver inte se hur många km eller höjdmeter jag åstakommit. Jag söker istället efter rätt känsla och mening med varje pass jag kör.

Såg Vinterstudion idag där det diskuterades träning med bl.a. Rikard Grip som är landslagstränare åt damlandslaget på längdskidor. Han med flera förespråkade återigen att göra skillnad på passen. Kör du långt så kör du lugnt, kör du kort så kör du hårt.
Alltid lika intressant att höra träningsråd från olika sporter.

Jag kom lite ifrån ämnet, men ska jag sammanfatta träningslägret i känsla så blir det en fet high five. Kunde inte blivit bättre och jag är nu ännu mera klar över var jag ska lägga det verkligt onda krutet i vinter så jag blir riktigt irriterande på långloppscupen under säsong! Beware!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar